Kamis, 27 Februari 2014

Introduction of Tasawuf ( continue )

Introduction of Tasawuf ( continue )


III.  Meanings of Dhikr
The word dhikr has many meanings. It means:
- Allah's Book and its recitation;
- Prayer;
- Learning and teaching: The author of Fiqh al-sunna said:
Sa'id ibn Jubayr said, "Anyone engaged in obeying Allah is in fact engaged in the
 remembrance of Allah." Some of the earlier scholars tied it to some more specified form.
 `Ata said, "The gatherings of dhikr are the gatherings where the lawful and the prohibited
 things are discussed, for instance, selling, buying, prayers, fasting, marriage, divorce, 
and pilgrimage."
Qurtubi said, "Gatherings of dhikr are the gatherings for knowledge and admonition,
 those
 in which the Word of Allah and the sunnah of His Messenger, accounts of our righteous 
predecessors, and sayings of the righteous scholars are learned and practised without any 
addition or innovation, and without any ulterior motives or greed."
- Invocation of Allah with the tongue according to one of the formulas taught 
by the Prophet or 
any other formula;
- Remembrance of Allah in the heart, or in both the heart and the tongue.

We are concerned here with the last two meanings, that of mention of Allah, as in the
 verse, "The believers are those who, when they hear Allah mentioned, their
 hearts tremble"
 (al-Anfal), and the Prophet's saying in Tirmidhi and Ibn Majah from Ibn Jubayr:
 "The best dhikr is La ilaha illallah." The Prophet did not say, "the best dhikr is making
 a lecture"; or "giving advice"; or "raising funds." We are also concerned here with the 
meaning of remembrance through the heart, as in the verse: "The men and women 
who remember Allah abundantly" (33:35). The Prophet both praised and explained what
 is in the latter verse when he said, as it is related in Muslim, "The
 single-hearted are foremost." When he was asked, "O Messenger of Allah, who are the 
single-hearted?" he replied, "The men and women who remember Allah abundantly." The Prophet
 further elucidated the role of the heart in effecting such remembrance when he said to 
Abu Hurayra: "Go with these two sandals of mine and whoever you meet behind this wall 
that witnesses that there is no god except Allah with certitude in his heart, give him 
glad tidings that he will enter Paradise." (Narrated by Muslim.)
Dhikr may sometimes mean both inner remembrance and outward mention,
 as in the verse 
"Remember Me, and I shall remember you" (2:152) when it is read in the light of the
 hadith qudsi, "Those that remember Me in their heart, I remember them in My heart;
 and those that remember Me in a gathering (i.e. that make mention of Me), I remember
 them (i.e. make mention of them) in a gathering better than theirs." We return to the
 explanation of that important hadith further below. Suffice it to say that, broadly speaking, 
there are three types of dhikr: of the heart, of the tongue, and of the two together.
Ibn Hajar in Fath al-Bari (1989 ed. 11:251) explained that what is meant by dhikr in Abu al-Darda's
 narration of the primacy of dhikr over jihad is the complete dhikr and consciousness
 of Allah's greatness whereby one becomes better, for example, than those 
who battle the diebelievers without such recollection.
In another hadith narrated by Bukhari, the Prophet compared doers of dhikr among 
non-doers, to those who are alive among those who are dead: mathalu al-ladhi 
yadhkuru rabbahu wa al-ladhi la yadhkuru rabbahu mathalu al-hayyi wa al-mayyit
(Book of da`awat ch. 66 "The merit of dhikrullah") Ibn Hajar comments it thus in
 his Fath al-Bari (1989 ed. 11:250):
What is meant by dhikr  here is the utterance of the expressions which we have 
been encouraged to say, and say abundantly, such as the enduring good deeds
 -- al-baqiyat al-salihat -- and they are: subhan allah, al-hamdu lillah, la ilaha illallah,
 allahu akbar and all that is related to them such as the hawqala (la hawla wa la 
quwwata illa billah), the basmala (bismillah al-rahman al-rahim), the 
 hasbala(hasbunallahu wa ni`ma al-wakil), istighfar, and the like, as well as
 invocations for the good of this world and the next.
Dhikrullah also applies to diligence in obligatory or praiseworthy acts, such as the 
recitation of Qur'an, the reading of hadith, the study of the Science of Islam (al-`ilm),
 and supererogatory prayers.
Dhikr can take place with the tongue, for which the one who utters it receives 
reward, and it is not necessary for this that he understand or recall its meaning,
 on condition that he not mean other than its meaning by its utterance; and if,
 in addition to its utterance, there is dhikr in the heart, then it is more complete; 
and if there is, added to that, the recollection of the meaning of the dhikr and 
what it entails such as magnifying Allah and exalting Him above defect or need,
 it is even more complete; and if all this takes place inside a good deed, whether
 an obligatory prayer, or jihad, or other than that, it is even more complete; 
and if one perfects one's turning to Allah and purifies one's sincerity towards
 Him: then that is the farthest perfection.
Fakhr al-Din al-Razi said: "What is meant by the dhikr of the tongue is the expressions
 that stand for tasbih, tahmid, and tamjid -- exaltation, praise, and glorification. 
As for the dhikr of the heart, it consists in reflection on the proof-texts that point 
to Allah's essence and His attributes, on those of the obligations including what is enjoined 
and what is forbidden so that one may examine the rulings that pertain to them,
 and on the secrets of Allah's creation. As for dhikr of the limbs, it consists
 in their being immersed in obedience, and that is why Allah named prayer:
  "dhikr" when He said: "When the call is proclaimed on Jum`a, hasten earnestly
 to the dhikr of Allah" (62:9). It is reported from some of the Knowers of Allah 
that dhikr has seven aspects:
dhikr of the eyes, which consists in weeping (buka');
dhikr of the ears, which consists in listening (isgha');
dhikr of the tongue, which consists in praise (thana');
dhikr of the hands, which consists in giving (`ata');
dhikr of the body, which consists in loyalty (wafa');
dhikr of the heart, which consists in fear and hope (kawf wa raja');


dhikr of the spirit, which consists of utter submission and acceptance (taslim wa rida'). Add to Cart

Related Product :

0 komentar:

Posting Komentar

Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. tokoo - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger